Om franchising

God mat kommer först!

Varje dag besöker fler än 11 miljoner gäster en Burger King®-restaurang runt om i världen. Burger King® grundades 1954 och är den största hamburgerkedjan i världen. Vårt åtagande till förstklassiga råvaror, signatur-recept och familjevänliga matupplevelser är det som har definierat vårt varumärke i mer än 50 framgångsrika år.

Utbildning

Din framgång är vår framgång! Våra utbildningsprogram är utformade för att skapa och upprätthålla en tydlig, ansvarsfull och rolig kultur, så att du och ditt team kan prestera på högsta nivå och din verksamhet kan växa och vara lönsam. Vårt utbildningsteam är ansvariga för att ge dig verktygen för att göra din verksamhet till en framgång för anställda på alla nivåer i organisationen.

Det är olika krav på utbildning före öppning av den första restaurangen baserad på de olika rollerna i restaurangen. Franchise operator (högsta chefen i verksamheten) måste gå igenom 75 timmar utbildning för att lära sig att driva restaurangen och Burger King® som organisation. Driftsansvarig/restaurangchef/assisterande restaurangchef måste ha 450-600 timmar utbildning. Utbildningstidens längd beror på tidigare erfarenhet av branschen. Utöver det måste fyra skiftledare gå igenom 300 timmar utbildning före öppningen av den första restaurangen. Under utbildningstiden kommer de olika rollerna att lära sig och uppleva alla aspekter av att driva en Burger King®-restaurang.

Optimal drift

Det är vår uppgift att se till att Burger King®-upplevelsen är lika bra oavsett om det är i Miami, Madrid eller Malmö. Vår omfattande ”Operations Manual” kombinerad med stöd från vårt Burger King® Scandinavia-team ger dig den vägledning som behövs för att hjälpa ditt restaurangteam att leverera optimal kvalitet och den upplevelse Burger King®-gästerna förväntar sig.

Marknadsföring och reklam

Vilket värde finns det egentligen i ett namn? När du är ett globalt varumärke som Burger King® betyder det nästan allt. Vi har spenderat mer än 50 år på att bygga upp varumärket Burger King® över hela världen. Vårt marknadsföringsteam jobbar kontinuerligt på att utveckla kampanjer, kommunikationskoncept och nya idéer för att stärka varumärket Burger King®. Samtidigt introducerar vi hela tiden nya produkter och koncept som våra gäster gillar. Oavsett var i världen gästerna besöker oss ska de med säkerhet veta vad som kommer att möta dem när de ser vår logotyp och upplever vår restaurang.

Vad krävs för att bli en franchisetagare?

Är du personen som är driven och samtidigt kan leda ett team av medarbetare? Att vara franchisetagare kräver att du har mycket energi och engagemang eftersom våra gäster förväntar sig att vi alltid ger dem en trevlig restaurangupplevelse och utmärkt service. Du kommer att med vårt stöd och ledarskapsfilosofi vara involverad i den dagliga driften av din verksamhet och kontinuerligt fokusera på hur du maximerar hur ditt team utför sitt arbete. Du vill investera i ambitiösa medarbetare och motivera dem genom olika utvecklings- och bonusprogram. Du och ditt team ska vara stolta över att du ger både teamet och gästerna en suverän Burger King®-upplevelse med hjälp av hög kvalitets-, service- och renhållningsstandard. Om du har det som krävs och den samma passionen som vi har för att ge gästerna en suverän restaurangupplevelse kan du ansöka om att bli en franchisetagare genom att skicka ett e-mail med ditt CV och din ansökan samt information om finansiering till franchise@burgerking.no.

Q & A

Följande frågor och svar är typiska förfrågningar från potentiella franchisetagare:

Q: Vad är uppstartskostnaden för en ny Burger King®-restaurang?

A: Investeringsbehovet beror på vilken typ av restaurang man ska öppna men det ligger mellan 3.5 till 6 miljoner kronor. Utöver det kommer en öppningsavgift på USD 50.000. Det är en engångskostnad per restaurang. Vi kräver att 40 % av investeringarna ska vara eget kapital. Det tillkommer också kostnader för utbildning av nyckelpersoner innan öppning av den första restaurangen.

Q: Hur ansöker jag om att bli franchisetagare?

A: Skicka ett e-mail med ditt CV och din ansökan samt information om finansiering till franchise@burgerking.no.

Q: Vad kostar det att köpa en befintligt Burger King® restaurang från en franchisetagare?

A: Burger King®-franchisetagare är självständiga företagare och priset är därmed till största delen satt av säljaren. Värdet på restaurangen beror bland annat på omsättningen och andra faktorer som exempelvis befintligt skick, hur många år det är kvar på franchiseavtalet och tillgången på finansiering. Ett eventuellt uppköp måste godkännas av Burger King® Scandinavia.

Q : I vilka områden är Burger King® Scandinavia på jakt efter franchisetagare?

A: Vi är öppna för ansökningar i hela Skandinavien men vissa marknader har större behov av nya franchisetagare än andra.

Q : Hur många Burger King®-restauranger kan jag öppna?

A: Varje ny restaurang måste godkännas av Burger King® Scandinavia. Men så länge kvaliteten och lönsamheten på existerande avdelningar är god kan man öppna så många restauranger man vill. Burger King® Scandinavia önskar huvudsakligen att framtida franchisetagare förpliktigar sig till att öppna 4-8 restauranger.

Q: Jag har ingen erfarenhet av fast food, är det ändå möjligt att bli en franchisetagare?

A: Även om fast food/restaurangerfarenhet är väldigt bra att ha, är det allra viktigaste att man har erfarenhet av ledarskap och vet hur man ska motivera ett team till att leverera en lönsam drift och goda gästupplevelser.

Q: Hur lång tid tar det att fullföra utbildningsprogrammet?

A: Det är olika krav på utbildning före öppning av den första restaurangen baserad på de olika rollerna i restaurangen. Franchise operator (högsta chefen i verksamheten) måste gå igenom 75 timmar utbildning för att lära sig att driva restaurangen och Burger King® som organisation.
Driftsansvarig/restaurangchef/assisterande restaurangchef måste ha 450-600 timmar utbildning. Utbildningstidens längd beror på tidigare erfarenhet av branschen. Utöver det måste fyra skiftledare gå igenom 300 timmar utbildning före öppningen av den första restaurangen. Medarbetarna börjar sin utbildning två veckor innan öppning och antalet timmar som krävs beror på omfattningen av deras tjänst.

Q: Var sker restaurangutbildningen?

A: Vi försöker att så långt det är möjligt genomföra utbildningen i närheten av franchisetagarens bostadsort men vissa resor är oundvikliga. Utbildningen kan också genomföras på deltid om så önskas.

Q: Måste alla med ett ekonomiskt intresse eller ägarskap i franchiseavtalet genomgå utbildning?

A: Nej. Vanligtvis måste bara huvudägaren och utvalda nyckelpersoner för den aktuella dagliga restaurangdriften genomgå utbildning. Se ovan fråga.

Q: Kan jag vara franchisetagare om jag vill äga fastigheten restaurangen ska drivas i?

A: Ja.